IMG_1131Het is wat afgezaagd in deze tijd van het jaar, dat weten we ook wel. Maar ja, we zijn eigenwijs en doen het daarom tóch: terugblikken en vooruitkijken. Met Michaël Kortbeek, voorzitter van de Kamer van Koophandel en met Helga Brenninkmeijer van MKB Midden-Nederland. Maar bovenal met de mensen die het doen: de ondernemers.

En…, hoe bent u het afgelopen jaar doorgekomen? Veel last gehad van de voortwoekerende eurocrisis, of viel het eigenlijk wel mee? Hoe we het ook wenden of keren, we hebben er in ieder geval allemaal mee te maken. Maar hoe gaat ondernemend Utrecht ermee om?

Zwaar weer
‘Ondernemers zijn normaal gesproken positief en optimistisch, maar in de laatste Conjunctuurenquête (COEN) zagen we toch een somberder beeld. In de loop van dit jaar is de stemming omgeslagen,’ zegt Michaël Kortbeek. De COEN, een onderzoek dat ieder kwartaal landelijk wordt uitgevoerd, laat in het derde kwartaal zien dat het grootste deel van de ondernemers nog wel verwacht dat de omzet min of meer gelijk blijft, maar die groep neemt in omvang af. Terecht, vindt Kortbeek: ‘Ik denk dat ondernemers zich moeten voorbereiden op zwaar weer.’

Kijkje in de keuken
‘Wij hebben een goed jaar gedraaid, mede door fiscale maatregelen waarvan wij met een aantal van onze auto’s profiteerden.
In 2012 willen we ons op een andere manier profileren: we gaan de mensen een kijkje in onze keuken geven. Echt laten zien hoe we ons werk doen, met als achterliggende gedachte dat we geen auto’s verkopen, maar een totaalpakket, dus mét persoonlijke aandacht, mét service en mét die goede auto.
Of ik nerveus word van de huidige omstandigheden? Nee, ze triggeren mij juist om mezelf en mijn omgeving te verbeteren. Uiteindelijk waait het weer over, maar de vraag is of jij daar als ondernemer ook goed uit komt. Het is in ieder geval heel belangrijk dat je je aanpast aan de nieuwe structuren, want anders wordt het lastig.’
Sjef ten Berge – directeur Škoda Center Utrecht

Utrecht heeft alles
Michaël Kortbeek ziet het ook niet alleen maar somber in. Utrecht heeft een grote aantrekkingskracht op ondernemers en mensen willen hier graag wonen. Dat heeft alles te maken met de evenwichtige verdeling van cultuur, natuur en economie. ‘De provincie Utrecht heeft alles, dat is onze grote kracht. Gevolg is dat de bevolking blijft groeien en dat is weer goed voor de bedrijvigheid. Tegelijkertijd moeten we oppassen dat de werkgelegenheid voor hoger en lager opgeleiden wel in evenwicht blijft.’

Talenten benutten
‘Dit jaar hebben we dat wat we hadden geconsolideerd. Maar ik moet zeggen: er zit wel weer groei in. Enerzijds is dat het gevolg van onze lokale aanpak: we besteden veel aandacht aan ons netwerk. Anderzijds heeft AutoRent een aantal mooie nationale accounts binnengehaald.
De afgelopen periode hebben we de organisatie opnieuw ingericht. Vroeger zorgde je voor een leuke vrijdagmiddagborrel, maar daarmee red je het nu niet meer. Mensen willen hun talenten benutten en daarom zitten onze medewerkers nu zoveel mogelijk op de plek waar ze het beste tot hun recht komen. Dat motiveert enorm en dat is ook weer goed voor het eindresultaat.
Voor 2012 ben ik toch wel licht optimistisch, ja. Natuurlijk is het hard werken, maar dat doen we met hart en ziel. En bovendien, van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan. Van stress wel. Die moet je dus voorkomen; enerzijds door je bedrijf goed te profileren en anderzijds door de juiste mensen op de juiste plek te zetten.’
Theo Hanssen, directeur AutoRent Vitesse

Social media
De ondernemer zal de komende tijd vooral goed op de kosten moeten letten. Maar daarmee is hij er niet, denkt Kortbeek. ‘Hij moet een prima product hebben en zijn marketing moet perfect in orde zijn. En dan heb ik het niet alleen over advertenties, maar zeker ook over social media en internet. Iedere ondernemer zou zich daar goed in moeten verdiepen.’

Bouwen aan duurzame relaties
‘Uiteraard hebben wij last van de economische omstandigheden; het bedrijfsleven is een stuk trager in het nemen van beslissingen. Maar goed, we mogen niet klagen, want ondanks dat de rendementen onder druk staan, groeien we nog steeds. Hoe dat komt? Tja, toch door onze manier van werken: transparant, goede kwaliteit en betrouwbaar. We bestaan al 71 jaar hè, dat feit spreekt juist nu veel opdrachtgevers aan. En het komt waarschijnlijk ook door de manier waarop we met onze opdrachtgevers omgaan: we hechten aan duurzame en eerlijke relaties die zijn gebaseerd op vertrouwen en bewezen kwaliteit en service.
Voor 2012 verwachten we veel van one-stop-shopping, daar hebben we de afgelopen jaren veel in geïnvesteerd. De opdrachtgever kon voor alle werkzaamheden in en om zijn pand al jaren bij ons terecht, maar we hebben onze werkstromen nu ook zo ingericht dat hij altijd dezelfde contactpersoon heeft. Bovendien kan hij alles online regelen en inzien; transparantie staat voorop. En we willen nog meer werk maken van de zichtbaarheid van onze medewerkers, want zij zijn de mensen die het iedere dag doen.’
Kevin de Kroon, directeur De Kroon Facilitaire Diensten

Kom uit je hok!
Een goed product, slimme marketing; jazeker, maar dat is niet alles, vindt Helga Brenninkmeijer, regiomanager bij MKB Midden-Nederland. ‘Ondernemers moeten hun comfortabele hok uit,’ stelt zij. MKB Midden-Nederland ziet samenwerking als dé manier om de crisis het hoofd te bieden. ‘En dan hebben we het niet alleen over de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Het gaat er juist om dat je met je concurrent of met kennisinstellingen en overheden aan tafel gaat zitten. Of vraag er een paar jongeren bij; dat levert gegarandeerd nieuwe impulsen op. Benen op het bureau, brainstormen: welke nieuwe producten of diensten kunnen wij samen verzinnen?’
Ook de Kamer van Koophandel stimuleert en ondersteunt verschillende samenwerkingsverbanden en netwerken, vertelt Kortbeek. ‘Sterke ondernemingsclusters dragen de economie. Kijk bijvoorbeeld naar de zorg en de ICT. Door die twee clusters te combineren, ontstaan er veel nieuwe en vooruitstrevende ideeën voor de ouderenzorg. Dat soort samenwerkingsverbanden hebben de toekomst.’

Focus
‘We hadden een lastige start dit jaar, maar nu gaat het toch weer beter. Wij profiteren van het feit dat bedrijven op een slimme manier toegevoegde waarde willen leveren, zonder dat dat extra kosten met zich meebrengt. Omdat we landelijk opereren en met heldere tarieven werken, kunnen we aan die vraag voldoen.
Steeds meer ondernemers focussen op waar ze goed in zijn, de rest kopen ze in. Dat doen wij zelf ook; voor een sterke onderneming is het belangrijk dat je je niet laat verleiden door randverschijnselen waar je minder goed in bent. Dus voor de zaken die buiten onze focus vallen, gaan we altijd op zoek naar partners. Je moet je daarvoor wel kwetsbaar op durven stellen en vertrouwen hebben, want samenwerken houdt ook in dat je elkaar business toeschuift. Ja, focussen en samenwerken; daar zal het ook in 2012 om draaien.’
Wilma van Dijk, directeur MSO BV

Een ding is zeker: ondernemers die op hun eiland blijven zitten, krijgen het zwaar. Gelukkig zijn de meeste ondernemers mensen die er helemaal voor gaan, ziet ook Michaël Kortbeek. ‘Bijna alle ondernemers die ik ontmoet, hebben een echte ‘ze-krijgen-me-er-niet-onder’-instelling. Dat stemt toch weer positief.’

Juist leuk
‘Ondernemen in slechte tijden is juist leuk, dan kun je écht laten zien hoe inventief je bent. Kijk, je hebt ondernemers die ondernemen en je hebt ondernemers die alleen een nummer bij de Kamer van Koophandel hebben. Een echte ondernemer zorgt ervoor dat zijn kernactiviteiten goed lopen en vanuit die basis zet hij nieuwe concepten in de markt. Hij is alert, stuurt bij en aan het eind van het liedje schrijft hij keurige zwarte cijfers. Daaraan herken je een echte ondernemer, zeker nu!
Eerder dit jaar draaide een van onze divisies wat minder. We hebben direct bijgestuurd en de aandacht naar een andere divisie verlegd, met als gevolg dat ons eindresultaat er prima uitziet.
In januari verhuizen we naar ons nieuwe bedrijfspand, dat levert vast weer ook weer nieuwe impulsen op. Ja, ik zie 2012 heel zonnig in.’
Martijn van der Kroef, directeur Van Rhijn Taxivervoer, FC Utrecht Travel, NewKit Media B.V.

verschenen in Luider, december 2011

Ondernemer, kom uit je hok! | LUIDER
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *