IMG_1190Hij is opgegroeid in een ondernemersfamilie. Niet bang voor het nemen van beslissingen. Merkt dat de scherpe randjes iets minder scherp worden en is daar blij om. En hij vindt het belangrijk altijd eerlijk te zijn – ook naar de klant. Een nadere kennismaking met de man achter de TeKa Groep – overkoepelend bedrijf van de labels Kasteelfeesten.nl, Treinfeesten.nl en Congresarrangementen.nl.

De ontvangstruimte van het kantoor van de TeKa Groep wordt gedomineerd door een meterslange houten tafel met strakke witte designstoelen. Langs de wand een eveneens meterslang dressoir. Daarboven vijf regels tekst: “Koester je klant – Ga voor kwaliteit – Wees flexibel en klantgericht – Lever een hoog serviceniveau – Let goed op de kosten”. De tekst zegt alles over de manier waarop Timo Kruft, oprichter en directeur van de TeKa Groep, wil werken. Zijn eigen rol binnen het bedrijf? Hij lacht, moet er even over nadenken. ‘Inspirator, ja. Maar ook degene die leiding geeft en de visie vaststelt en uitdraagt.’ Een gesprek over ondernemen.

Eerlijk
Eerlijk zaken doen, Kruft vindt het essentieel. ‘Niet alleen in het contact met onze leveranciers, maar ook met onze klanten. Ik vind het belangrijk dat een evenement goed is, dat de gasten na afloop met een goed gevoel naar huis gaan. Gastvrijheid, lekker eten; dat moet allemaal in orde zijn.’ Maar eerlijkheid gaat verder dan dat. Wanneer de klant een evenement in een trein organiseert en de treinstellen vol wil gooien met entertainment, zullen Kruft en zijn medewerkers eerlijk zeggen dat dat het evenement niet ten goede komt. ‘Je moet die trein zijn werk laten doen. Als je dat volstouwt met allerlei toeters en bellen, wordt het veel te benauwd. Dat moet je dus niet doen en dat zeggen we dan ook.’ Niet dat de klant die eerlijkheid altijd meteen op prijs stelt; er komt soms best wat overredingskracht bij kijken. Maar, zegt Kruft, zolang je open en eerlijk met elkaar communiceert, kom je daar wel uit. Eerlijkheid duurt nu eenmaal het langst, inderdaad.

Degelijk
Dat Timo Kruft ondernemer zou worden, was al vroeg duidelijk. Op zijn zestiende stond hij met een suikerspinmachine op het schoolplein en daarna is het eigenlijk nooit meer opgehouden. Hij komt uit een echte ondernemersfamilie, een familie ook die hem leerde dat je hard moet werken, zuinig moet zijn en te allen tijde waar moet maken wat je zegt. ‘Zomaar makkelijk geld verdienen, nee, dat werkt niet. Ondernemen moet je zorgvuldig doen, zowel naar buiten toe als wanneer het om je eigen medewerkers gaat.’ Hij denkt dan ook dat de ondernemers die deze crisis overleven, de ondernemers zijn er op dezelfde manier tegenaan kijken. Daar hoort trouwens ook bij dat je je bedrijf niet moet volhangen met leningen, vindt Kruft. Je moet wat vet op de botten hebben, zodat er iets is om op terug te vallen. ‘Degelijk ondernemen, zo zou je dat waarschijnlijk wel kunnen noemen, ja.’

Vergevensgezind
Het gaat de TeKa Groep voor de wind. Een half jaar geleden werd het bedrijf eigenaar van een van de meest fotogenieke locaties van het land: Stadhuis Gouda. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het alleen maar rozengeur en maneschijn is; ook Kruft voelt de gevolgen van de crisis. Hij heeft een aantal mensen moeten ontslaan en ja, hij heeft ook wel eens te maken met klanten die niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. ‘Dat is natuurlijk niet leuk, nee. Maar ik ben niet wars van het nemen van moeilijke beslissingen, daar lig ik niet meteen wakker van. Uiteindelijk stel ik dit bedrijf toch voorop. Waar ik wel wakker van kan liggen, is wanneer een geschil uitmondt in een oneerlijk moddergevecht. Ik kan niet tegen onfatsoenlijk handelen en kan me echt teleurgesteld voelen in mensen.’ Een binnenvetter is hij echter niet, daarvoor wordt hij te makkelijk boos, zegt hij zelf. ‘Van onrecht ga ik uit mijn plaat. Ja, inclusief de rode vlekken in m’n hals. Gelukkig ben ik het ook zo weer kwijt; ik ben niet haatdragend en vergeef snel.’ Toch probeert hij tegenwoordig wat genuanceerder te zijn en realiseert hij zich dat het soms best wat minder kan. ‘Ik weet dat ik in mijn felheid soms op tenen trap. Vroeger kwam ik daar niet eens meer op terug, maar ik heb inmiddels geleerd dat wel te doen. Weet je, soms is die felheid nodig, het heeft me ook gebracht waar ik nu sta.’ Hij lacht. ‘Misschien ben ik daarom wel zo vergevingsgezind. Omdat ik het zelf ook wel eens nodig heb.’

Locaties als beleving op zich
De TeKa Groep heeft vijftig medewerkers in dienst die samen acht historische locaties, cateringpoot De Preuverie en de evenementenorganisatie voor hun rekening nemen. Hoewel de TeKa Groep alle facetten rondom een evenement aanbiedt, betekent dat niet dat de klant ook alles via TeKa moet regelen. Er wordt veel samengewerkt met evenementenbureaus die de TeKa Groep vaak inschakelen vanwege de historische locaties die het bedrijf heeft. ‘Het zijn stuk voor stuk locaties met een monumentale status,’ vertelt Kruft. ‘Je hebt maar weinig opsmuk nodig om daar een prachtig evenement neer te zetten. De beleving zit ‘m in de locaties zelf, precies.’ Dat het afhuren van die locaties ook nog eens heel betaalbaar is, dat wil Kruft toch ook nog wel even kwijt. ‘Voor duizend euro huur je een hele dag een kasteel! En met alles erin, hè. Dat is toch niet duur?’

Gepubliceerd in Events; november 2013

‘Van onrecht ga ik uit mijn plaat’ | Events
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *