IMG_1013Aardappels, aardappels en nog eens aardappels; bij CêlaVíta draait alles om de pieper. Het bedrijf houdt zich al sinds 1967 met aardappels bezig, en hoewel er tegenwoordig ook wel eens wat worteltjes voorbij komen, blijft de aardappel het belangrijkste product. Voor de reiniging werkt het bedrijf in Wezep al jaren nauw samen met Diversey. Forum nam een kijkje.

‘Hoeveel ton aardappels wij per jaar verwerken? Nou, toch wel zo’n 120.000 ton. En in een vrachtwagen gaat ongeveer dertig ton, om de verhoudingen maar even aan te geven.’ Gerard Meiberg, Manager QC bij CêlaVíta, vindt zulke hoeveelheden de normaalste zaak van de wereld; hij werkt al jaren bij het bedrijf dat de Nederlandse pieper in de jaren ’70 in een nieuw jasje stak.

Honderden variaties
Het huidige CêlaVíta ontstond in 1967 en hield zich toen bezig met het wassen, sorteren en verpakken van grote aardappels. De kleine aardappels werden tot veevoer verwerkt, totdat iemand opperde dat daar toch meer in zat, in die kleine aardappeltjes. Zo gezegd, zo gedaan en in 1972 lagen de eerste krieltjes in de supermarkt. Tegenwoordig is CêlaVíta in Nederland de grootste speler als het gaat om aardappelvariaties, terwijl ook andere Europese landen de aardappels van CêlaVíta omarmen. Er zijn inmiddels enkele honderden CêlaVíta -variaties: van krieltjes tot partjes, van gemarineerd tot kant-en-klaar, van koelvers tot lang houdbaar en van kleinverpakking voor de consument tot grootverpakking voor onder meer hotels en instellingen. ‘We zijn continu in beweging, er is altijd wel wat nieuws. Mensen denken vaak dat je met aardappels niet zoveel kan. Maar wij bewijzen dat je er juist heel veel mee kunt. Ja, dat vind ik mooi,’ lacht Meiberg trots. CêlaVíta ontwikkelt de nieuwe variaties in eigen huis en betrekt daar al het personeel bij. ‘Alle ideeën zijn welkom. Wij hebben hier een open bedrijfscultuur, dus die ideeën komen ook werkelijk van alle kanten. Iedereen kan een goed idee hebben hè, of je nou in de productie werkt of een managementfunctie hebt.’

Altijd kwaliteit
Vanaf het begin van haar bestaan is kwaliteit een essentiële waarde voor CêlaVíta. ‘De laatste jaren is goedkoop, goedkoper, goedkoopst de trend, maar wij doen daar bewust niet aan mee, omdat het ten koste van de kwaliteit gaat. Wij kiezen voor kwaliteit, altijd! De consument mag rekenen op het allerbeste, daar staan wij voor.’ Metingen zijn onontbeerlijk in de kwaliteitsborging van de aardappelvariaties van CêlaVíta. Zo vinden er dagelijks microbiologische tests plaats en worden de aardappels voor verwerking twee keer gekeurd. ‘De eerste keer bij het inschuren, en de tweede keuring doen wij in de fabriek, voor ze in productie gaan.’

Net als thuis
Iedereen die wel eens aardappels kookt, stampt, bakt of pureert, weet het: als je de pannen en borden niet eerst in de week zet, blijft er altijd zo’n korrelige zetmeelaanslag achter. Thuis zijn weken en een goed afwasmiddel voldoende om weer blinkende pannen en borden in de kast te kunnen zetten. Bij een bedrijf dat jaarlijks 120 duizend ton aardappels verwerkt, is reinigen wel iets ingewikkelder. ‘En tegelijkertijd werkt het net als thuis,’ lacht Robin Huisman, Account Manager bij Diversey. ‘Het begint met het aanbrengen van de reinigingsmiddelen. Dat moet inweken en daarna start het spoelen. Na afloop van deze werkzaamheden is de fabriek voor 95 procent schoon. Maar 95 procent is niet genoeg, het moet 100 procent schoon zijn! Om dat te realiseren, herhalen we het hele proces met desinfectiemiddelen. Pas als dat klaar is, is alles 100 procent schoon.’

Vinger aan de pols
Voor de reiniging en desinfectie is Diversey al jaren een belangrijke partner van CêlaVíta. Diversey zorgt voor de middelen, de machines en de adviezen en het schoonmaakbedrijf voert het werk uit. Tussen CêlaVíta en het schoonmaakbedrijf vindt wekelijks werkoverleg plaats en een keer in de zoveel tijd schuift ook Diversey aan. ‘Ideaal,’ vindt Huisman. ‘Op deze manier zijn we steeds op de hoogte en kunnen we bijsturen waar nodig.’ Huisman bezoekt zijn klant twee keer per maand, omdat hij het belangrijk vindt een vinger aan de pols te houden. ‘De reiniging en desinfectie is heel complex en CêlaVíta werkt dagelijks aan verbeteringen en innovaties. De reiniging moet daar wel in mee blijven lopen.’

Veiligheid
Naast kwaliteit is ook veiligheid bij CêlaVíta essentieel; en dat geldt niet alleen voor de productie, maar ook voor de reiniging en desinfectie. De reiniging van de blancheurs – ketels ter grootte van een paar huiskamers – is daar een goed voorbeeld van. Tot nu toe worden deze ketels uitgekookt, maar CêlaVíta zou dat liever anders zien, vertelt Meiberg. ‘Vanwege de veiligheid inderdaad, maar ook omdat deze manier van reiniging te veel water verbruikt.’ Sinds enige tijd testen Diversey en CêlaVíta daarom met reinigingsmiddelen waardoor kokend water niet meer nodig is. ‘Zo’n testfase duurt wel een paar maanden, hoor. Ook hier moet het weer 100 procent zijn,’ aldus Huisman.

Géén verkooppraatje
CêlaVíta werkt al jaren met Diversey samen. Logisch, vindt Meiberg: ‘Ze hebben gewoon goede middelen, hun ondersteuning is heel goed en de samenwerking verloopt prettig.’ De toegevoegde waarde van Diversey zit ‘m wat Meiberg betreft dan ook in het totaalplaatje. Huisman hoort het trots aan: ‘Wij willen er zijn als het nodig is. En dat betekent wat ons betreft dus niet dat we ons gezicht alleen maar laten zien als er iets mis gaat.’ Meiberg lacht: ‘Dit lijkt misschien een verkooppraatje, maar dat is het zeker niet. Zo zitten wij van CêlaVíta niet in elkaar!’

Verschenen in Diversey’s relatiemagazine Forum, zomer 2012

Alles voor de piepers | Diversey
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *