IMG_1026Gezond en fit blijven – eigenlijk willen we dat allemaal. Maar zo eenvoudig als het klinkt, zo lastig is het soms in de praktijk. Gezond in Leidsche Rijn sprak erover met tweevoudig Olympisch schaatskampioen Jochem Uytdehaage en kreeg en passant wat handige tips mee.

Het bovenste treetje van de berg Olympus – hoger kan een topsporter niet komen. Toch is de eerste Olympische gouden plak die Jochem Uytdehaage in 2002 veroverde, niet het enige hoogtepunt uit zijn sportcarrière. De Europese titel die hij drie jaar later aan zijn palmares toevoegde, blijkt minstens zo belangrijk te zijn. ‘In 2004 kreeg ik een ernstig auto-ongeluk, waarbij ik door het oog van de naald ben gekropen. Dat ik daarna toch weer hard en lekker kon schaatsen, dat ik er weer plezier in had… Ja, dat was zo bijzonder, dat gevoel vergeet ik nooit meer.’

Vitaliteit – voor nu en voor later
Tegenwoordig schaatst Jochem Uytdehaage geen gouden medailles meer bij elkaar. Hij heeft een eigen bedrijf en geeft veel presentaties, trainingen en workshops op het gebied van vitaliteit. Ieder bedrijf dat een visie heeft op het gebied van vitaliteit, kan bij hem aankloppen, vertelt hij. ‘En het maakt niet uit of dat een klein bedrijf of een multinational is. Vitale medewerkers leveren ieder bedrijf veel op: de medewerker heeft meer energie, is gemotiveerd en minder vaak ziek, de sfeer is beter. Dat alles komt de productiviteit en dus het resultaat alleen maar ten goede.’ Volgens Uytdehaage neemt de bewustwording op dit gebied hand over hand toe. ‘Dat komt onder meer door de voortdurende discussies over het verhogen van de pensioenleeftijd. We moeten nu al werken aan vitaliteit, het heeft echt geen zin om daar pas over twintig jaar mee te beginnen. Gelukkig zie ik wel dat steeds meer bedrijven dit ook beseffen.’

Balans betekent luisteren
Lichamelijk niets mankeren, maar toch moe zijn en nergens zin in hebben; veel mensen zullen het herkennen. Niet zo vreemd, vindt Uytdehaage. ‘Wanneer je gezond en fit bent, ben je dat niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal en emotioneel. Veel mensen gaan voorbij aan het belang van de balans tussen die drie factoren. Iemand die lichamelijk heel fit is, maar thuis of op het werk problemen ervaart, is niet in balans. Dat kost energie.’ Daarom is goed naar je lichaam luisteren ook zo belangrijk, vervolgt hij. ‘We roepen allemaal heel hard dat we met onze gezondheid bezig zijn, maar vragen ons te weinig af wat we werkelijk nodig hebben. Heb je eigenlijk geen zin in die afspraak met vrienden – en waarom dan niet? Ben je moe, heb je tijd voor jezelf nodig? Dat soort signalen zijn belangrijk en het is goed daarnaar te luisteren.’

Eindelijk op de bank…
Bewegen is een van de belangrijkste aspecten van gezond leven. Maar ja, na een lange en drukke werkdag, het koken van een gezonde maaltijd, het douchen en voorlezen van de kinderen en het vouwen van de zoveelste was ben je blij als je eindelijk op de bank kunt neerploffen. Natuurlijk weet je wel dat bewegen goed voor je is, maar vanavond even niet. En voor je het weet is de week weer voorbij. Zonder noemenswaardige beweging. Tijdens zijn trainingen hoort Uytdehaage het ook vaak genoeg. ‘Rationeel weet men het wel. Maar toch blijkt dat mensen vaak niet zien hoeveel die investering in beweging hen uiteindelijk oplevert.’ Zelf heeft hij er trouwens ook wel eens last van, geeft hij toe. ‘Hoewel ik sporten ontzettend leuk vind, heb ik ook wel eens geen zin. Op zo’n moment vraag ik me altijd af waar die tegenzin vandaan komt. Moet ik eigenlijk nog iets anders doen, heb ik zin in een avondje voor de tv? Dan pak ik mijn agenda erbij: heb ik morgen tijd om te sporten of niet? Als ik zie dat ik er de komende dagen geen tijd voor heb, ga ik toch sporten. Ja, ondanks mijn tegenzin. Omdat ik weet dat het van essentieel belang is voor mijn balans.’

… en weer van de bank af!
Wanneer mensen moeite hebben in beweging te komen, raadt Uytdehaage hen altijd aan ‘medestanders’ te zoeken, mensen uit de nabije omgeving die al sporten of dat willen gaan doen. En verder is het vooral een kwestie van door de zure appel heen bijten, stelt hij. ‘In het begin word je hartstikke moe, krijg je spierpijn en is het eigenlijk helemaal niet leuk. Maar je moet jezelf wel de kans geven het leuk te gaan vinden. En geloof me: dat gebeurt! Je houdt het steeds langer vol, je conditie verbetert, je krijgt meer energie, je slaapt beter en je wordt frisser wakker.’ Deze effecten merk je echter niet van de ene op de andere dag; het lichaam heeft zomaar twee tot drie weken nodig om te wennen aan regelmatig bewegen. ‘Maar ben je er eenmaal aan gewend, dan komt het vanzelf in je systeem te zitten.’ Uytdehaage lacht: ‘Inderdaad, daarna kun je niet meer zonder!’

verschenen in Gezond in…, najaar 2012

‘In het begin word je hartstikke moe’ | Gezond in…
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *