IMG_1013Hoe zorg je ervoor dat bewoners van een zorginstelling of kinderen in het kinderdagverblijf iedere dag smakelijk en gevarieerd eten? En hoe houd je rekening met het eetpatroon van al die verschillende mensen? Voedingsservice Heuvelrug in Soesterberg ontzorgt de zorg: ‘De zorgorganisatie moet er gemak van hebben.’ En passant realiseerde deze maaltijdbereider samen met Diversey een enorme kostenbesparing.

Gemiddeld maken ze bij Voedingsservice Heuvelrug (VSH) zo’n drieduizend maaltijden per dag. Maaltijden op maat zijn het, omdat het bedrijf het ontzettend belangrijk vindt dat hun cliënten lekker, gezond en gevarieerd eten. Directeur Wim Kruithof legt uit waarom: ‘Ons bedrijf heeft zijn wortels in de zorg en wij weten als geen ander dat zorgcliënten ook gewoon lekker willen eten. Sommige cliënten wonen jarenlang in een zorginstelling, die geef je toch niet iedere week dezelfde tomatensoep?’

Vers op maat
VSH doet veel onderzoek naar eetbeleving, eetpatronen en menupatronen, onder meer door regelmatig bij de cliënten aan te schuiven. ‘Dan zie je pas hoe het reilt en zeilt in zo’n organisatie,’ vindt Kruithof. ‘Geen cliënt is hetzelfde. Een autistische cliënt gebruikt het liefst zijn eigen bord en weer een andere cliënt heeft een specifiek dieet. En dan zijn er nog vijftien bewoners die bami willen eten, dat zelf willen koken én tegelijk met die twee andere cliënten aan tafel willen. Doordat wij af en toe mee-eten, zien we precies hoe we op al die behoeftes in kunnen spelen.’
De koks van VSH koken ambachtelijk, vers en zonder kunstmatige toevoegingen; tussen koken en eten zitten nooit meer dan zes dagen. ‘Vers is gewoon gezonder en smakelijker, zo simpel is dat,’ lacht Kruithof. De gerechten worden volgens vaste recepturen gemaakt, maar krijgen wel de zogeheten “handtekening van de kok” mee, vervolgt hij. ‘Jouw tomatensoep is toch ook iedere keer anders? De ene keer wat meer basilicum, de andere keer meer peterselie. Zo werken wij ook; wij willen de smaakpapillen van onze cliënten blijven verrassen.’

Enthousiaste ouders
Naast maaltijden voor zorginstellingen verzorgt VSH ook maaltijden voor kinderdagverblijven, vertelt Kruithof. ‘Het gaat dan om kinderdagverblijven die ’s middags warm eten en willen koken op het kinderdagverblijf. Wij zijn samen met deskundigen gaan kijken hoe kleine kinderen leren eten en dat resulteerde in uitgebalanceerde menu’s. Kinderen moeten namelijk wennen aan nieuwe smaken en nieuwe structuren. Daarom is het belangrijk dat je die smaken met enige regelmaat laat terugkomen. De ouders van die kinderen zijn heel enthousiast, omdat ze zien dat hun kinderen makkelijker worden met eten.’ Overigens geeft VSH op de kinderdagverblijven ook kookles. ‘Eigenlijk heel logisch,’ zegt Kruithof, ‘niet alle medewerkers van een kinderdagverblijf hebben ervaring met het koken van grote hoeveelheden. Onze lessen komen de kwaliteit van de maaltijd alleen maar ten goede.’

Dagelijks gemak
VSH ziet het als een van zijn belangrijkste doelen om het dagelijks werk in de zorgorganisaties te vergemakkelijken. Daarom werkt het bedrijf continu aan innovaties. De digitale supermarkt is er een goed voorbeeld van: een online winkel waar de klant niet alleen de dagelijkse boodschappen bestelt, maar ook klinische voeding en grootverpakkingen. MenuPlus is nog zo’n voorbeeld, vertelt Kruithof: ‘Dat is een nieuw concept voor de thuiszorg, met straks een eigen website. De ouderen van nu zijn veeleisender, die willen meer dan boerenkool of andijvie met een bal gehakt. Met MenuPlus hebben ze straks de keuze uit een breed scala van bijzondere maaltijden en dat kan de cliënt combineren met het reguliere assortiment. Dus op maandag boerenkool en op dinsdag een zalmmoot op een bedje van spinazie.’ Een andere innovatie van VSH is het digitale voedingskundig handboek (http://issuu.com/voedingsserviceheuvelrug) ‘Het gaat over voeding, maar ook over lekker eten, bewegen, diëten, eten en religie, voedingsgewoontes, e-nummers; eigenlijk alles wat met voeding te maken heeft, staat erin.’

Iedere euro telt
Niet alleen voor zijn opdrachtgevers wil VSH het werk zo makkelijk mogelijk maken – ook intern houden ze bij VSH niet van ingewikkelde oplossingen. Gemak was dan ook een van de eisen in de aanbesteding voor schoonmaak die VSH ruim twee jaar geleden uitschreef. Het bedrijf koos voor de oplossingen van Diversey en werkt nu onder meer met Ditelli, een online managementinformatiesysteem dat aan de vaatwasser is gekoppeld. ‘Ditelli biedt inzicht in het water- en chemieverbruik en brengt afwijkingen heel snel aan het licht,’ legt Wilco Visser, Regionaal Account Manager bij Diversey, uit. Al snel na de installatie van Ditelli bleek dat het vaatwassysteem van VSH te veel water verbruikte. ‘Een kapotte waterklep bleek de boosdoener. Sinds de reparatie zien de grafieken van de vaatwasser er heel wat vriendelijker uit,’ lacht Kruithof.
Ook alle andere schoonmaakoplossingen zijn van Diversey. Bij iedere wastafel hangen handzeep- en handdesinfectiedispensers en voor de schoonmaak koos VSH voor Divermite en QuattroSelect; eenvoudig te bedienen wanddoseersystemen die zijn aangesloten op de waterleiding. ‘Ideaal,’ vindt Kruithof, ‘we hebben nu een overzichtelijk basisassortiment schoonmaakmiddelen. Altijd het juiste product en overdoseringen zijn niet eens meer mogelijk. Bovendien vind ik het wel een prettig idee dat onze medewerkers niet met de chemie in aanraking komen.’ De doseerapparatuur en het Ditelli-systeem hebben VSH al veel geld bespaard, besluit Kruithof: ‘Op jaarbasis praten we over een besparing van 15 duizend euro! Dat is niet gering, hè.’

verschenen in Diversey’s relatiemagazine Forum, zomer 2012

‘Jouw tomatensoep is toch ook elke keer anders? | Diversey

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *