IMG_1030Laten we maar met de deur in huis vallen: dit is geen verhaal over het mooie en complete assortiment van een Wassenaars verhuurbedrijf. Dit verhaal gaat over ondernemen. Over focus. Over kwaliteit, contact en verantwoordelijkheidsgevoel. En over wat dat doet voor een bedrijf.

Al toen Willem van Essen nog in de collegebanken zat, wist hij dat hij op een dag eigen baas wilde zijn. Dus toen de goedlachse bedrijfseconoom, met in zijn rugzak een flinke dosis werkervaring bij bedrijven als KLM, Eneco en KPN Mobiel, in 2005 tegen Van der Kroft’s Party Rental aanliep, was het pleit snel beslecht. Hij nam het bedrijf, dat sinds de jaren negentig in handen was van een investeringsmaatschappij, over en startte het jaar 2006 als directeur van Van der Kroft’s Party Rental. Zonder enige branche-ervaring. ‘Maar vanaf de eerste minuut vond ik het waanzinnig leuk, echt waar.’ En trouwens, hij vindt het nog steeds waanzinnig leuk. ‘Het is een doe-bedrijf, heel praktisch en heel tastbaar. Plat gezegd zijn we een verhuisbedrijf van onze eigen spullen.’ Wat hem ook goed bevalt, is de grootte van het bedrijf. ‘We werken direct, met korte lijnen en een grote mate van flexibiliteit en betrokkenheid. Daar voel ik me heel prettig bij.’

Focus
Tijdens het gesprek blijkt al snel dat focus een van de sleutelbegrippen is bij Van der Kroft’s. De focus op de Randstad bijvoorbeeld. Van oudsher heeft het bedrijf veel klanten in Den Haag en omstreken en de laatste jaren kwamen daar klanten uit Amsterdam, Rotterdam en een stukje Utrecht bij. ‘Meer doen we ook niet, ik vind het belangrijk ons te concentreren op de markt die we goed kennen,’ stelt Van Essen.
Nog een focuspunt? ‘Kwaliteit! Die moet altijd voorop staan, altijd. En dan gaat het niet alleen om ons assortiment, maar ook om ons eigen functioneren.’ Van Essen stelt hoge eisen aan zijn uit 22 medewerkers bestaande team. ‘De medewerkers moeten echt bij ons en bij ons kwaliteitsprofiel passen, ja.’ Zichtbaar trots vertelt hij over ‘zijn’ mensen: ‘Het zijn allemaal mensen die houden van hectiek, die hard werken en onze kwaliteit nooit uit het oog verliezen. Onze flexibiliteit zit ‘m niet in een extra auto, maar in de drive van onze mensen. Iedereen is ervan doordrongen dat we een echte dienstverlener zijn. Die houding was er al toen ik hier kwam, maar ik heb dat wel versterkt.’ Als hem wordt gevraagd hoe hij dat heeft gedaan, komt het woord focus opnieuw om de hoek kijken: ‘We focussen op waar we naartoe gaan en wat daarvoor nodig is. Daar komt onze drive vandaan.’

Verantwoordelijkheid voelen
Een aantal jaar geleden introduceerde Van der Kroft’s een nieuwe pay-off: “Herkenbaar beter. Altijd persoonlijk.” Maar hoe zorg je ervoor dat je herkenbaar beter bent? ‘Goh, dat kan soms heel plat zijn,’ vertelt Van Essen. ‘Het product ziet er beter uit, is beter onderhouden, goede emballage – dat soort zaken.’ De pay-off gaat echter vooral over dienstverlening, benadrukt hij. Een assortiment is namelijk te kopiëren, dienstverlening niet. ‘En met dienstverlening maken wij het onderscheid. Wij willen onze klanten ontzorgen.’ Dat was ook de achterliggende gedachte bij de oprichting van Van der Kroft’s uitzendbureau Party Hands, vervolgt hij. ‘Daarmee zorgen we ervoor dat de borden meteen op tafel komen en na afloop netjes in de kratten worden gezet. Maar ontzorgen betekent ook dat de chauffeur flexibel is: loopt het feestje uit, dan komt hij gewoon wat later. Wij vinden het heel belangrijk dat onze mensen die verantwoordelijkheid voelen, dat ze voelen dat ze nu onderdeel van het feest van de klant zijn.’ Dat het aanslaat, is volgens Van Essen zeker; hij merkt steeds vaker dat de markt Van der Kroft’s herkent. ‘Ook aan de klantzijde, ja. Mensen die van baan veranderen en dan toch weer bij ons bestellen, omdat ze ons al kennen. Dat is een mooi compliment, hoor.’

Prijskaartje
Ondanks de crisis is Van der Kroft’s gegroeid. Dat het bedrijf niets zou merken van de economische omstandigheden, is echter ook weer niet waar, zegt Van Essen eerlijk. ‘We zijn gegroeid door een toename van het aantal klanten. Maar bij onze vaste klanten zie ik ook wel dat er minder gebeurt.’ Daarom is het zo belangrijk om met de klant in contact te blijven, vindt hij. ‘Je moet weten wat er speelt, anders kun je er niet op inspelen. En dat doe ik niet alleen, de chauffeur maakt ook zijn praatje en we hebben de klanten dagelijks aan de telefoon. Juist door zo vaak mogelijk contact te maken en ons te verdiepen in hun vragen, weten we wat de klanten belangrijk vinden.’ En dat is lang niet altijd het prijskaartje, vervolgt hij. ‘Soms gaat het simpelweg om processen die efficiënter kunnen. Bovendien is er nog altijd een grote groep klanten die kwaliteit voorop stelt. Als je dan qua prijs niet te veel afwijkt, kom je er altijd wel uit.’ Hij ziet weinig heil in het aanpassen van de prijs: wanneer je kwaliteit biedt, is de prijs ook te verdedigen. ‘Als je klant weet hoe je werkt, creëer je begrip en vertrouwen, word je partners. Dus uiteindelijk draait het wel om echte aandacht , ja.’

Dromen
Als de grote dromen ter sprake komen, blijft het even stil. Dan, voorzichtig: ‘Ik denk dat we qua diensten nog verder zullen uitbreiden. Nee, niet in de catering; dat past niet bij ons bedrijf en bovendien zouden we daarmee veel klanten afstoten. Ik vind de diversiteit van onze klanten juist mooi, dus nee, geen catering.’ Waar hij de uitbreiding dan wel ziet? Van Essens lach rolt vrolijk tussen de koffiekopjes op tafel door. De vraag zelf laat hij echter onbeantwoord. Wat hij nog wel kwijt wil is dat hij ervan droomt dat het bedrijf over een paar jaar als beste dienstverlener in de evenementenmarkt wordt gezien. ‘Ja, dan hebben we het goed gedaan.’

verschenen in Events, zomer 2013

‘Uiteindelijk draait het om echt contact’ | Events
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *